W dniach 20-21 listopada br. w Łodzi odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Społeczne i ekonomiczne problemy zarządzania projektami" zorganizowana przez Społeczną Akademię Nauk i Clark University. Jednym z zagadnień poruszonym w jej trakcie była rola i kompetencje lidera projektu.
Do dziesięciu kluczowych kompetencji kierownika projektu zdaniem m.in. podlaskich menadżerów należy zaliczyć (Dziekoński K. Jurczuk A., Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Tom XIV, Zeszyt 11, Część I, ss. 37-49):
1. Umiejętność podejmowania decyzji;
2. Umiejętność komunikowania się;
3. Umiejętność motywowania członków zespołu;
4. Umiejętność formułowania celu;
5. Umiejętność oceny skutków działań;
6. Umiejętność rozwiązywania konfliktów;
7. Inteligencja;
8. Umiejętność organizacji pracy;
9. Orientacja na cele;
10. Umiejętność pracy w zespole.
Do istotnych cech osobowościowych lidera projektu należy zaliczyć także kreatywność, uczciwość, otwartość, empatię i ambicję. Modele komptencji oraz kwestie motywacji i zaufania w zespołach projektowych zostały przedstawione w publikacjach uczestników Konferencji.
W trakcie obrad uczestnicy wskazali także krytyczne czynniki decydujące o efektywności pracy zespołów projektowych oraz zidentyfikowali kluczowe ekonomiczno-społeczne problemy zarządzania projektami. Pytaniem otwartym pozostaje nadal kwestia związku projektu i procesu. Czy projekt jest procesem?
Odpowiedź obszerniejsza na postawione pytanie znajduje się m.in. w publikacji: Społeczne problemy zarządzania projektami, red. Tadeusz Listwan, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Tom XIV – Zeszyt 11.